070 394 3200     info@wizzbit.nl

Office 365 – Kan jij nog zonder je mail?

E-mail is in bijna ieder bedrijf één van de belangrijkste tools voor het uitvoeren van de werkzaamheden, het grootste gedeelte van de communicatie verloopt via de mail. Hierdoor is de mail niet alleen een manier om info van A naar B te krijgen, maar is het inmiddels ook een archief waarin allerlei info bewaard wordt. En als de mail niet werkt betekent dit voor veel bedrijven dat de werkzaamheden (gedeeltelijk) stil liggen.

We kunnen dus wel concluderen dat het belangrijk is dat de mail ‘goed geregeld’ is. Er zijn tal van oplossingen om de mail goed te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan mailserver (Exchange server) op locatie, Google Suite, Office 365 of een hostingaanbieder. De laatste 3 oplossingen zijn draaien allemaal ‘in de Cloud’. Het tegenovergestelde dus van de mailserver op locatie. We zien steeds meer een verschuiving van de mailserver op kantoor naar mail via een Clouddienst.

Bij Wizzbit werken we op dit moment met twee van de genoemde opties; de mailserver op locatie en Office 365. We kiezen er bewust voor om als Clouddienst alleen Office 365 van Microsoft aan te bieden. Het is niet zo dat wij andere opties zoals Gmail niet goed vinden, maar door te focussen op één platform kunnen we ons daarin specialiseren en kennen we alle ins en outs.

Het is niet gezegd dat het ene beter is dan het andere, maar toch zien we dat veel bedrijven de overstap maken naar Office 365. De kosten voor de aanschaf van een server en de softwarelicenties liggen veel hoger dan de eenmalige kosten voor de migratie naar Office 365. Bovendien heeft de server een beperkte levensduur en komt de investering na 5 – 7 jaar weer terug. Bij de overstap naar Office 365 hoeft er niet geïnvesteerd te worden in hardware, dus liggen de eenmalige kosten aanzienlijk lager. Daar staat tegenover dat de maandelijkse kosten wel wat hoger zijn.

Het migreren naar Office 365 zorgt bij de klant vaak voor nervositeit. Niemand wilt mail kwijtraken in het proces of een bepaalde periode überhaupt niet kunnen mailen. De migratie naar Office 365 gaat voor het grootste gedeelte ‘achter de schermen’, waar de klant er geen last van heeft. Daarnaast zorgen we voor een volledige back-up van de mailboxen die overgaan. De back up blijft lopen tot het moment van omzetten, zodat er niets verloren gaat. Hierdoor kunnen we garant staan voor een werkende omgeving en zorgeloze migratie van de mail.