Hoe lang kunnen jullie stilstaan?

Stilstaan is voor iedere organisatie een probleem. Maar wanneer het werk als gevolg hiervan geen doorgang kan vinden is de schade voor iedere organisatie verschillend. Bij de één is het verliezen van bijvoorbeeld een dag werk erg vervelend, maar de schade nog wel te overzien. Bij de ander zijn deze gevolgen rampzalig. Ter voorbeeld: Wat zou er gebeuren als de KLM een uur lang geen vluchtdata heeft? Dat zou rampzalige gevolgen hebben. Wanneer dit voor jullie ook het geval is dan dient er een helder plan te zijn wat jullie zo snel mogelijk weer up-and-running helpt in het geval van nood.

Normale back-up

Een normale back-up voorziet in het herstel van de volledige IT omgeving via de virtuele images. Deze virtuele images kunnen op verschillende manieren worden gesteld. Dit kan op de huidige server, een nieuwe server of volledig in de cloud. Afhankelijk van het type probleem kan er worden gekozen voor de beste herstelmethode. Deze images zijn echter van een bepaald moment. Voor veel organisaties is dit bijvoorbeeld een dag eerder. Hierdoor ben je wel werk kwijt, maar de schade is nog te overzien.

Wij moeten door!

Als het verliezen van een dag werk, of zelfs stilstaan voor de organisatie absoluut geen optie is dan moet er een Disastery plan aanwezig zijn. In het kader van een disaster gaan we uit van een groot probleem. Dit kan verschillende redenen hebben, echter is de uitwerking altijd dat de volledige IT omgeving en het hoofdkantoor voor minimaal 4 dagen aaneengesloten niet beschikbaar is. We gaan met deze stelling uit van een ernstig probleem en zullen moeten uitwijken naar een andere fysieke of virtuele omgeving. Maar deze omgeving dient wel ten alle tijden gereed te zijn voor gebruik. Je kunt je voorstellen dat de kosten van een dergelijke Disastery constructie hoger zijn dan voor een normale back-up, maar als het werk niet anders kan dan zijn de keuzes vaak snel gemaakt.