Vertrouw de cloud, maar regel altijd een backup! 

De cloud

De cloud, nog steeds voor veel mensen een term zonder dat er volledig betekenis aan kan worden gegeven. Zonder de volledige diepte in te gaan staat er een item als paal boven water. De cloud is altijd een externe dienstverlener die jouw data krijgt, en via een app, website of andere methode makkelijk benaderbaar of bruikbaar voor je maakt. 

Derde partijen

De bekendste voorbeelden zijn de boekhoudsystemen (exact/twinfield/etc) of mailsystemen (Microsoft365 en Google Apps). De bedrijven die achter de diensten zitten hebben altijd het beheer, controle en inzicht in de data die je aan ze geeft. Zo heeft in ons geval Twinfield de volledige boekhouding inzichtelijk en heeft Microsoft alle e-mail correspondentie, afspraken en contactpersonen in beheer. Wij, als de gebruiker, maken via outlook, apps, websites of andere methode dan laagdrempelig gebruik van de data. Tot zover duidelijk, we geven de data aan een ander bedrijf die alle zorgen omtrent flexibiliteit, beheersbaarheid, beveiliging en investeringen uit handen neemt. Toch? 

Veiligheid

Het antwoord hierop is simpel. Nee. Ik zal dit uitleggen op basis van een voorbeeld. De politie is de dienstverlener die zorgt voor de veiligheid. Ze zijn bereikbaar, komen ons ondersteunen als dat nodig is, trainen om iedere situatie aan te kunnen en zijn zeer professioneel. Ze zijn zo goed, ze hebben zelf geen concurrentie. Nee, dit is uiteraard ook niet waar. Je moet wel degelijk zelf je huis op slot doen, zorgen voor je spulletjes, en je eigen verantwoordelijkheid nemen.  

Maak ook zelf backups

Digitaal is dit niet anders. Ik mag er, als klant, volledig vanuit gaan dat onze dienstverleners zich inzetten voor de veiligheid van mijn data. Wij doorlopen met de ISO certificering onze leveranciers en controleren of ze inderdaad hier aandacht en energie in stoppen. Dit zorgt er echter nog steeds niet voor dat ik mijn volledige verantwoordelijkheid van mijn data kan overdragen aan de dienstverlener. Ik moet, ten allertijden, zorgen dat ik zelf op een andere locatie (online, offline, onsite) een backup bezit.  Dan kan er, ongeacht wat er met de dienstverlener gebeurd, altijd door mij worden gegrepen naar de backup. Immers als er een probleem zou zijn bij een grote dienstverlener zijn ze niet in staat om iedereen gelijktijdig te helpen. Wanneer ik een backup bezit kan ik met deze backup heel snel schakelen.  

 

Stel je bent offline. Wat is dan belangrijk in de weg naar herstel

Als een dergelijke situatie voorvalt dan zijn 2 vragen van belang:

1. Tot hoe ver kan ik terug naar mijn laatste recovery point (RPO, Recovery Point Objective)
2. Hoe lang duurt het voordat ik weer operationeel ben (RTO, Recovery Time Objective)

Recovery Point Objective (RPO)

Met RPO druk je uit hoeveel data je maximaal kan missen. Hoe vaak je voor een herstelpunt moet kiezen, met andere woorden. Als je maximaal 4 uur werk kwijt wil zijn, moet je om de 4 uur een veilige back-up maken van je gegevens.

Recovery Time Objective (RTO)

Met RTO druk je uit hoe lang het maximaal mag duren voor je weer terug up-and-running wil zijn na een probleem of ramp. Een RTO van nul is bijna niet haalbaar voor een volledige IT omgeving. Het kan wel voor één of enkele specifieke bedrijfskritische toepassing(en). Vooral bij database en web gerelateerde toepassingen zijn er oplossingen die problemen naadloos kunnen opgevangen.

Voor iedere organisatie is de behoefte in deze situatie anders. Ter voorbeeld: Een bedrijf met ca. 10 medewerkers met een RPO en RTO van ca. 12 uur kan prima voldoen. Zijn kunnen het zich permitteren om deze periode aan data te verliezen. Maar denk nu eens aan KLM die 12 uur aan vliegdata mist.. Voor KLM zou 15 minuten aan verloren data al voor een ongekende chaos zorgen.. Dus de vraag is, wat past het beste bij jullie organisatie?

Microsoft365

Voor Microsoft365 , de grootste aanbieder van zakelijke communicatie wereldwijd, geldt:

  • Er is een actieve beschikbaarheid van jou data en diensten over 2 verschillende datacenters binnen 2 verschillende landen. Hierbij is disaster recovery gedekt. Backupsen versiegeschiedenis zijn uitgesloten.

Microsoft stelt, we bieden een hoge beschikbaarheid en garantie (99.95) van de diensten aan, maar we houden geen backups of versies bij van de afgelopen weken, maanden of jaren.

Conclusie;

Je beveiligd je huis met een alarm en inbraakstrip. Je beveiligd de zakelijke data met een backupcloud of niet!  

Dit kan al voor € 3,50 per gebruiker per maand., voor

Email

Agenda

One-drive data

Teams data

Heb je vragen over dit artikel, neem dan contact met ons op. We kijken graag even met je mee of je huidige situatie voldoende veiligheid bied of dat we ergens iets kunnen optimaliseren.

070 – 394 32 00