“Is dit eigenlijk wel echt of niet?!”

Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf steeds moet stellen als je een mailtje binnenkrijgt van een instantie of persoon die je niet kent. Digitale fraude is al lang geen trendwoord meer, maar een ingeburgerd begrip. En helaas worden de internetboeven steeds meer geslepen in het op verschillende manieren oplichten van de brave burger. En waar we drie jaar geleden aan twee woorden genoeg hadden, moeten ook wij nu veel verder kijken om te achterhalen of het bericht eigenlijk wel ‘echt’ is.

Merkbare toename in digitale fraude

Wij werden onlangs door een klant geattendeerd op een e-mail, waarin gebruikt werd gemaakt van de handtekening van het bedrijf, een naam van een echte medewerker en dat gecombineerd met publiek bekende informatie over een samenwerking van het betreffende bedrijf. Die combinatie maakte dat deze e-mail ‘echt’ aanvoelde. De poging werd alleen onderuitgehaald door het feit dat het ontvangende bedrijf de afzender goed kende en wist dat het niet klopte. Je kan je voorstellen dat dit heel anders had kunnen aflopen.

Iedereen is kwetsbaar!

Niet alleen bedrijven, ook consumenten worden op vele verschillende manieren benaderd. Een persoonlijk voorbeeld: Onlangs kreeg ik een smsje van PostNL dat ik nog verzendkosten moest afrekenen voor een nog te ontvangen pakket. Ik klikte door op de link en kwam uit op een hele nette PostNL pagina. Het zag er allemaal legitiem uit…. Maar dit was dus geen bericht van PostNL! De URL was anders en zo kwam ik er achter dat dit dus een poging tot oplichting was. Dit soort fraude is ook niet te ondervangen met een technische oplossing. Het is misschien niet leuk; maar de gebruiker is altijd de zwakste schakel in deze gevallen. En dat maakt de bestrijding lastig. Het enige wat je kunt doen is je gezonde verstand gebruiken en net even verder kijken voordat je overgaat tot actie.

Alert blijven

Net zoals we criminaliteit in de echte wereld niet kunnen uitroeien, gaat ons dat in de digitale wereld ook niet lukken. En waar aan de ene kant de methodes van beveiliging blijven ontwikkelen en verbeteren, doen de boeven dat ook. Ze passen hun methodes aan en weten weer een hek met prikkeldraad te omzeilen. Het enige wat wij zelf kunnen doen is alert blijven.

Om je te helpen hebben wij een aantal vragen bij elkaar verzameld welke je mogelijk kunnen helpen in het achterhalen of het ontvangen bericht echt is of niet.

Vraag #1

Heb ik twijfels over de inhoud van dit bericht?

Ga nog niet over tot actie. Check eerst bij het desbetreffende bedrijf of het bericht echt is. Ook al twijfel je alleen maar door een kleine typefout, eerst even bellen.

Vraag #2

Is dit bericht eigenlijk te mooi om waar te zijn?

Dan kan je er vanuit gaan dat het ook zo is. Boeven maken berichten / acties net even aantrekkelijker, zodat je het gevoel krijgt dat je snel moet handelen…

Vraag #3

Kloppen de benoemde rekeningnummers?

Bel het betreffende bedrijf. Doe dit niet via het in dezelfde e-mail gemelde nummer, maar gebruik altijd de contactgegevens die jij nomaliter ook gebruikt.

Belangrijk! Voel je niet dom of beschaamd!

Mocht het zijn misgegaan en de internetboeven je te pakken hebben gekregen, dan moet je je vooral niet beschaamd voelen. Het is veel belangrijker om direct aan de bel te trekken op het moment dat je erachter komt dat het mis is gegaan. Wie weet hoeveel schade je hiermee nog kan voorkomen.

Een vrijblijvend gesprek?

Heb je een vraag, wens je meer informatie of wil je graag even sparren met één van onze IT-specialisten? We nemen graag de tijd om je vragen te beantwoorden.

Tim Janss

IT-specialist

070 – 394 32 00

Bij versturen van dit formulier, ga je akkoord met de voorwaarden.