Digitale fraude

We zien het steeds vaker voorkomen… Maar wat kun je er het beste tegen doen?

“Is dit wel echt of niet?!”

Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf steeds moet stellen als je een mailtje binnenkrijgt van een instantie of persoon die je niet kent. Digitale fraude is al lang geen trendwoord meer, maar een ingeburgerd begrip. En helaas worden de internetboeven steeds meer geslepen in het op verschillende manieren oplichten van de brave burger. En waar we drie jaar geleden aan twee woorden genoeg hadden, moeten ook wij nu veel verder kijken om te achterhalen of het bericht eigenlijk wel ‘echt’ is.

Ook binnen Wizzbit merken wij de steeds meer geslepen methodes… Een voorbeeld:

Wij werden onlangs door een klant geattendeerd op een e-mail, waarin gebruikt werd gemaakt van de handtekening van het bedrijf, een naam van een echte medewerker en dat gecombineerd met publiek bekende informatie over een samenwerking die het betreffende bedrijf was aangegaan. Die combinatie maakte dat deze e-mail ‘echt’ aanvoelde. De poging werd alleen onderuitgehaald door het feit dat het ontvangende bedrijf de afzender goed kende en daardoor feitelijk wist dat het niet klopte. Je kan je voorstellen dat dit heel anders had kunnen aflopen.

Iedereen is kwetsbaar. Niet alleen bedrijven, ook de consument!

Helaas worden niet alleen bedrijven getroffen. Consumenten worden ook op vele verschillende en steeds veranderende manieren benaderd. Een persoonlijk voorbeeld: Onlangs kwam er een smsje binnen met de melding van PostNL dat ik nog verzendkosten moest afrekenen voor een later dan nog te ontvangen pakket. Ik klikte door op de link en je komt uit op een hele nette PostNL website. Wederom ziet het er allemaal legitiem uit en is het dus heel goed mogelijk dat je erin trapt. Maar dit was dus geen bericht van PostNL.. De URL was anders dan die van PostNL en zo kwam ik er achter dat dit dus een poging tot oplichting was.

Dit soort fraude is ook niet te ondervangen met een technische oplossing. Het is misschien niet leuk om te horen; maar de gebruiker is altijd de zwakste schakel in deze gevallen. En dat maakt de bestrijding nog veel lastiger. Het enige wat je kunt gebruiken is je eigen gezonde verstand en net even verder te kijken voordat je overgaat tot actie.

Alert blijven

Net zoals we criminaliteit in de echte wereld niet kunnen uitroeien, gaat ons dat in de digitale wereld ook niet lukken. En waar aan de ene kant de methodes van beveiliging blijven ontwikkelen en verbeteren, doen de boeven dat ook. Ze passen hun methodes aan en weten weer een hek met prikkeldraad te omzeilen. Het enige wat wij zelf kunnen doen is alert blijven.

Om je te helpen hebben wij een aantal vragen bij elkaar verzameld welke je mogelijk kunnen helpen in het achterhalen of het ontvangen bericht echt is of niet.

Vraag #1

Heb ik twijfels over de inhoud van dit bericht?

Ga nog niet over tot actie. Check eerst bij het desbetreffende bedrijf of het bericht echt is. Ook al twijfel je alleen maar door een kleine typefout, eerst even bellen.

Vraag #2

Is het bericht/actie eigenlijk te mooi om waar te zijn?

Dan kan je er vanuit gaan dat het ook zo is. Je kan het bericht/actie beter negeren.

Vraag #3

Kloppen de benoemde rekeningnummers/geldstroom?

Bel het betreffende bedrijf. Doe dit niet via het in dezelfde e-mail gemelde nummer, maar gebruik altijd de contactgegevens die jij nomaliter ook gebruikt.

Belangrijk! Voel je niet dom of beschaamd mocht het zijn misgegaan

Mocht het zijn misgegaan en de internetboeven je te pakken hebben gekregen, dan moet je je vooral niet beschaamd voelen. Het is veel belangrijker om direct aan de bel te trekken op het moment dat je erachter komt dat het mis is gegaan. Wie weet hoeveel schade je hiermee nog kan voorkomen.

Heb je vragen over dit artikel, neem dan contact met ons op. We kijken graag even met je mee of je huidige situatie voldoende veiligheid bied of dat we ergens iets kunnen optimaliseren.

070 – 394 32 00