Pensioenfonds TNO

Stichting Pensioenfonds TNO is een speciaal pensioenfonds voor werknemers en pensioengerechtigden van TNO en andere aangesloten werkgevers. De tien medewerkers van het bestuursbureau hebben te maken met veel financiële middelen en persoonsgegevens van mensen, waarmee zeer zorgvuldig moet worden omgegaan. Om ervoor te zorgen dat Pensioenfonds TNO in het geval van een grotere verstoring van de bedrijfsvoering snel weer in de lucht is, benaderde de organisatie Wizzbit. Wij verzorgen het volledige IT-beheer voor Pensioenfonds TNO, en wilden ook graag meedenken over dit vraagstuk. Ons voorstel: een cloud disaster back-up.

Cloud disaster back-up

Pensioenfonds TNO heeft een traditionele werkomgeving met werkstations en een server met een netwerkkoppeling op kantoor. Op deze koppeling staan bestanden, maar bijvoorbeeld ook software. Wanneer er op deze locatie iets gebeurt – bijvoorbeeld een brand, overstroming, diefstal of ransomeware-aanval – kunnen de medewerkers niet bij de server en is het onmogelijk om hiermee te werken. Pensioenfonds TNO vindt het belangrijk om in dit geval een plan van aanpak te hebben, waarbij men de processen binnen een aantal werkdagen weer kan hervatten. Wizzbit ging samen met het pensioenfonds op zoek naar de beste mogelijkheid hiervoor. Een volledige overstap naar de cloud bleek op dit moment nog niet mogelijk. Daarom stelden we een uitwijksituatie voor: een cloud disaster back-up. Hierbij werk je met een back-up van de server in de cloud, die je bij een grote verstoring van de bedrijfsvoering op locatie kunt activeren.

Inventariseren en keuzes maken

Nadat de keuze voor de cloud disaster back-up was gemaakt, hebben we geïnventariseerd wat Pensioenfonds TNO allemaal nodig heeft wanneer er zich een calamiteit voordoet. Welke virtuele servers moeten er op de cloud disaster back-up komen en is een printer bijvoorbeeld wel of niet nodig? Deze zaken stemden we samen met de klant af. Ook stemden we de hersteltijd af: hoe lang kunnen de medewerkers zonder de server? Hierin zijn verschillende gradaties. Wanneer je slechts een uur zonder de server wilt, kun je kiezen voor een VCCR disaster recovery, waarbij continu een duplicaat van de server meedraait in de cloud. Een VCCB disaster back-up is veel voordeliger, maar de hersteltijd is dan een aantal werkdagen. Dit was voor het pensioenfonds echter geen probleem.

Jaarlijkse hersteltests

Inmiddels maakt Pensioenfonds TNO alweer enige tijd naar tevredenheid gebruik van de cloud disaster back-up. Wij voeren hierbij jaarlijks een hersteltest uit, waarbij we controleren of er zaken zijn waar we tegenaan lopen bij een eventuele activatie van de cloud disaster back-up. Uit de test van afgelopen jaar kwamen een aantal zaken naar voren, waar het pensioenfonds nu met dank aan de test op voorbereid is. Kortom: de cloud disaster back-up zorgt voor veiligheid, maakt de processen binnen Pensioenfonds TNO inzichtelijk en houdt men hier scherp op.

Pensioenfonds TNO

Stichting Pensioenfonds TNO is een speciaal pensioenfonds voor werknemers en pensioengerechtigden van TNO en andere aangesloten werkgevers. De tien medewerkers van het bestuursbureau hebben te maken met veel financiële middelen en persoonsgegevens van mensen, waarmee zeer zorgvuldig moet worden omgegaan. Om ervoor te zorgen dat Pensioenfonds TNO in het geval van een grotere verstoring van de bedrijfsvoering snel weer in de lucht is, benaderde de organisatie Wizzbit. Wij verzorgen het volledige IT-beheer voor Pensioenfonds TNO, en wilden ook graag meedenken over dit vraagstuk. Ons voorstel: een cloud disaster back-up.

Cloud disaster back-up

Pensioenfonds TNO heeft een traditionele werkomgeving met werkstations en een server met een netwerkkoppeling op kantoor. Op deze koppeling staan bestanden, maar bijvoorbeeld ook software. Wanneer er op deze locatie iets gebeurt – bijvoorbeeld een brand, overstroming, diefstal of ransomeware-aanval – kunnen de medewerkers niet bij de server en is het onmogelijk om hiermee te werken. Pensioenfonds TNO vindt het belangrijk om in dit geval een plan van aanpak te hebben, waarbij men de processen binnen een aantal werkdagen weer kan hervatten. Wizzbit ging samen met het pensioenfonds op zoek naar de beste mogelijkheid hiervoor. Een volledige overstap naar de cloud bleek op dit moment nog niet mogelijk. Daarom stelden we een uitwijksituatie voor: een cloud disaster back-up. Hierbij werk je met een back-up van de server in de cloud, die je bij een grote verstoring van de bedrijfsvoering op locatie kunt activeren.

Inventariseren en keuzes maken

Nadat de keuze voor de cloud disaster back-up was gemaakt, hebben we geïnventariseerd wat Pensioenfonds TNO allemaal nodig heeft wanneer er zich een calamiteit voordoet. Welke virtuele servers moeten er op de cloud disaster back-up komen en is een printer bijvoorbeeld wel of niet nodig? Deze zaken stemden we samen met de klant af. Ook stemden we de hersteltijd af: hoe lang kunnen de medewerkers zonder de server? Hierin zijn verschillende gradaties. Wanneer je slechts een uur zonder de server wilt, kun je kiezen voor een VCCR disaster recovery, waarbij continu een duplicaat van de server meedraait in de cloud. Een VCCB disaster back-up is veel voordeliger, maar de hersteltijd is dan een aantal werkdagen. Dit was voor het pensioenfonds echter geen probleem.

Jaarlijkse hersteltests

Inmiddels maakt Pensioenfonds TNO alweer enige tijd naar tevredenheid gebruik van de cloud disaster back-up. Wij voeren hierbij jaarlijks een hersteltest uit, waarbij we controleren of er zaken zijn waar we tegenaan lopen bij een eventuele activatie van de cloud disaster back-up. Uit de test van afgelopen jaar kwamen een aantal zaken naar voren, waar het pensioenfonds nu met dank aan de test op voorbereid is. Kortom: de cloud disaster back-up zorgt voor veiligheid, maakt de processen binnen Pensioenfonds TNO inzichtelijk en houdt men hier scherp op.

Heb je een vraag over dit project of wens je meer informatie?

Project uitgevoerd door:

Peter Rog

Beheerder

  • 070 – 394 32 00

  • info@wizzbit.nl

Project uitgevoerd door:

Peter Rog

Beheerder

  • 070 – 394 32 00

  • info@wizzbit.nl

Meer over dit onderwerp