De noodzaak van een goede back-up

Wij werken in de cloud; dan hebben we toch geen back-up nodig? In dit artikel lichten we toe waarom deze uitspraak in de praktijk vaak niet op gaat

De back-up van toen en nu

Iedereen weet wel wat er wordt bedoeld met een back-up van de IT omgeving. Een veel gebruikte manier voor deze back-ups was de back-up tape. Een medewerker had de taak om dagelijks de back-up tape te ruilen en eentje mee naar huis te nemen voor opslag buiten kantoor.

Tegenwoordig zie je dat veel back-ups online in de cloud staan, nu gaat het proces van back-up en opslag buiten kantoor volledig automatisch. Maar hoe zit dat met de cloud? Steeds meer bedrijven werken in de cloud; dan hebben we toch geen back-up nodig? Ik zal deze vragen beantwoorden en onze visie geven over de noodzaak van een back-up.

Wat is de functie van een back-up?

We maken een back-up van onze IT omgeving voor het geval er data kwijt is, dit kan zijn per ongeluk of met opzet. Data kan niet meer beschikbaar zijn, denk hierbij aan de ransomware aanvallen. En er kan ook fysieke schade zijn; bijvoorbeeld brand, wateroverlast of diefstal. We moeten dan terugvallen op de back-up voor onze data.

Dat we voor deze scenarioā€™s een back-up moeten maken is wel bij iedereen bekend. Wat vooral belangrijk is de manier waarop en waarmee je de back-up maakt. Hiervoor gebruiken we de bekende 3-2-1 back-up regel. Deze regel is als volgt:

  • Bewaar altijd 3 kopieĆ«n van je data
  • Bewaar altijd 2 kopieĆ«n op verschillende media ( tape, disk, cloud )
  • Bewaar altijd 1 van deze kopieĆ«n buiten kantoor

Hoe kun je een goede back-up
situatie inrichten?

Voor de IT omgeving waarbij de data en diensten op eigen hardware op kantoor staat zou deze back-up als volgt kunnen worden ingericht. Bij Wizzbit dragen wij ook zorg dat de back-up bij onze klanten op deze manier is ingericht.

Tim licht deze werkwijze graag toe:

1. Op kantoor

Primair staat alle data op de eigen omgeving op kantoor, dit is de eerste kopie van de data. Daarnaast maken we twee verschillende back-ups van deze data, we doen dit bijvoorbeeld via een data back-up naar NAS. Met deze oplossing hebben we veel back-up opslag tegen lage kosten.

2. In de cloud

Als laatste activeren we een online back-up, hiermee hebben we een 2de kopie van de data en staat deze automatisch buiten kantoor. Met deze oplossing voldoen we aan de 3-2-1 regel en hebben we een betrouwbare en betaalbare back-up oplossing voor onze omgeving.

De online back-up.
Het belangrijkste redmiddel bij ransomware

Vervolgens activeren we een online back-up, hiermee hebben we een 2de kopie van de data en staat deze automatisch buiten kantoor. Met deze oplossing voldoen we aan de 3-2-1 regel en hebben we een betrouwbare en betaalbare back-up oplossing voor onze omgeving.

Een belangrijk aandachtspunt voor deze back-up oplossing is de toegang tot de back-ups. We hebben dit gezien met de ransomware aanvallen die in het nieuws zijn geweest. In een aantal gevallen was er wel een back-up maar deze was versleuteld. Denk dus goed na op welke plek de back-up staat en vanaf welk systeem deze bereikbaar is. Je kan dit oplossen door gebruik te maken van een aparte back-up server/omgeving. Hiermee zorg je ervoor dat de back-up niet bereikbaar is vanaf de productie omgeving. Met de opkomst van ransomware is dit helaas steeds belangrijker gebleken.

Terug naar de initiƫle vraag:
Maar ik werk in de cloud, dan is alles toch geregeld?

Dit horen we geregeld en is meestal niet het geval. Het is daarom belangrijk om na te gaan welke back-ups er zijn en wat je hier zelf voor moet doen. Bij de meeste grote cloud leveranciers ben je zelf verantwoordelijk voor het maken van back-ups van je data. Bij diensten zoals Microsoft 365 wordt er door Microsoft geen back-up gemaakt van je data. In onderstaande voorbeelden gaan we uit van een cloud omgeving bij Microsoft, maar bij andere grote spelers werkt dit hetzelfde.

Stel je voor dat iemand een document of een email verwijderd, Microsoft heeft hiervoor geen back-up van je data. Microsoft zorgt wel voor beschikbaarheid in geval van een storing of disaster recovery. Hiermee heb je nog geen back-up voor de eerder genoemde scenarioā€™s. Natuurlijk is er wel een prullenbak voor de e-mails of documenten maar deze zijn maar beperkte tijd terug te zetten. Tegenwoordig zijn er genoeg oplossingen te vinden om back-ups te maken van een cloud omgeving. Wij hebben hiervoor verschillende oplossingen en het leuke is je kan dit op kantoor plaatsen, hiermee zet je de data op een andere locatie en zijn de kosten voor de opslag laag.

Testen van je back-up

Een laatste onderdeel is testen en procedures, dit is een belangrijk onderdeel van de back-up oplossing. Wij doen regelmatig een back-up test om zeker te weten dat de data uit de back-up beschikbaar is. Test niet altijd dezelfde back-up, doe dit voor de verschillende oplossingen en van verschillende versies. Zorg ervoor dat de procedures helder zijn, zeker in geval van een grote storing is dit erg handig. Op deze momenten wil je niet moeten nadenken over de back-up en waar deze staat.

Wil je weten of jou back-up op orde is neem dan contact met ons op. We kijken graag even met je mee of je huidige situatie voldoende veiligheid bied of dat we ergens iets kunnen optimaliseren.

070 – 394 32 00