070 394 3200     info@wizzbit.nl

De dynamiek van online marketing

De ontwikkelingen binnen de digitale wereld gaan razendsnel. Had je tien jaar geleden genoeg aan een functionele website, inmiddels is dat alleen niet meer voldoende. Het is belangrijk dat je website een uitstraling heeft die bij de kernwaarden van het bedrijf past, een doordachte huisstijl, de juiste tone of voice en een goede samenhang tussen tekst, vorm en beeld. Als je daarmee niet aan de verwachtingen van de potentiële klant of bezoeker voldoet, dan zullen ze je site snel weer verlaten. Om je doelgroep te bereiken is het voor de meesten van jullie ook van belang dat de website goed leesbaar is op een tablet of mobiele telefoon (responsive of adaptive site) en dat je vertegenwoordigd bent op social media.

Sociale media

Social media is inmiddels een containerbegrip geworden. Ze bestaan in een grote verscheidenheid en zijn, gekeken naar het uitgangspunt, grofweg onder te verdelen in twee categorieën:

  1. het creëren en uitwisselen van content (via podcasts, video, foto, chatrooms, blogging etc.)
  2. een meerwaarde betekenen voor de community (in de vorm van reviews, ranking, bespreking, uitwisseling etc.)

De meeste platforms vallen niet strikt binnen een van deze twee categorieën. Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken tussen sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Google+, online diensten als YouTube, Twitter, Pinterest en locatie georiënteerde diensten als Foursquare, Google Maps en Apple Maps. Dit is een greep uit een veelheid aan media en het aantal kanalen is sterk groeiend. Het gevaar schuilt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Op welke sociale media zou jij je pijlen nu moeten richten?

Voorafgaand aan die vraag zijn volgens ons twee andere aspecten van belang:

  1. Wie is jouw doelgroep? (En indien mogelijk: bepaal daarbinnen jouw niche.)
  2. Waar bevindt jouw doelgroep zich?

De keuze welke media je voor jouw bedrijf gaat gebruiken is volledig afhankelijk van je branche, je product en/of dienst en je doelgroep.

De technische component

Bij het samenstellen van je online communicatiemiddelen- en social mediamix zul je ook rekening moeten houden met de verschillende apparaten (devices) die bestaan en met verschillende zoekmachines zoals Google of Bing. De resultaten kunnen per zoekmachine verschillend zijn. Zo geeft een iPhone bijvoorbeeld een andere routebeschrijving dan een Android-telefoon. Vraag 3 luidt dus vanaf welke apparaten en op welke zoekwoorden jouw klant zoekt om een bedrijf zoals het jouwe te vinden.

Vergroten van je naamsbekendheid

Vaak wordt ons de vraag gesteld welke actie zelf ondernomen kan worden. Een goed begin zou zijn om je te richten op de online vindbaarheid. We hebben een aantal opties op een rij gezet waarmee je zelf aan de slag kunt:

  1. Google Mijn bedrijf

    Een Google Mijn bedrijf-pagina geeft in een oogopslag aan de bezoeker informatie over je branche, locatie, telefoonnummer en openingstijden van je bedrijf. Veel Android-toestellen vindt een automatische integratie plaats, zodat je op Google Maps kunt zien of het bedrijf open en telefonisch bereikbaar is. Zie onze weergave van Google Mijn bedrijf:
    csm_digitalemarketing__6312a11fb5
    Deze voorziening is gratis bij Google. Je hoeft je alleen te registreren en de gegevens in te vullen. Mocht je het niet lukken, dan kunnen wij dit voor je doen voor een eenmalig bedrag van € 50,- ex btw.

  2. Google en Apple Maps

    De Maps van Microsoft en van Google bestaan al enige tijd. Daarbij kun je sinds begin mei ook op het Apple platform een company page maken. Dit houdt in dat je een directe weergave van al je bedrijfsinformatie kunt creëren voor alle Apple devices wereldwijd.

  3. Foursquare

    Deze app is van belang voor lokale bedrijven die het moeten hebben van potentiële klanten die zich in de buurt bevinden. Stel, je runt een snackbar die kwalitatief goede producten en zelfgemaakte frites biedt. Dan kunnen consumenten via hun mobiele apparaat op locaties in de buurt zoeken naar een plek voor een snelle, smakelijke hap.

  4. Twitter, Facebook en LinkedIn

    Of je gebruik moet maken van een van deze social media verwijzen we naar het eerder gegeven advies: bepaal eerst wat je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Als slechts een laag percentage van je doelgroep op een kanaal aanwezig is, weeg dan de moeite tegen de mogelijke winst af. Het ene social media-kanaal vraagt meer van je tijd dan het andere.

Wizzbit ziet veel handige mogelijkheden en tools om jou te ondersteunen bij je online marketing. De mogelijkheden zijn legio; van betalen voor een hogere ranking in een zoekmachine tot een gehele online en offline marketingcampagne.

Wil je hier meer over weten of hulp bij je online marketing? Neem graag contact met ons op via 070 3943200 of info@wizzbit.nl.