070 394 3200     info@wizzbit.nl

Call Recording

Snel, sneller en nog sneller. Alles moet tegenwoordig zo snel en vlot mogelijk gaan. De tijd van de mailtjes van een paar jaar geleden gaat al langzaam weer terug naar de tijd van bellen, want de beller is sneller. Toch er zijn grote verschillen tussen de tijd van bellen tien jaar geleden en nu.

De technologie en met name de telefoon blijft constant verbeteren. Met één druk op de knop deel je zo je naam, je locatie en nog veel meer. Met deze revolutie komt ook bij kijken dat, bijvoorbeeld, het opnemen van gesprekken nu nog makkelijker en sneller gaat.

“Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.” Je hebt het vast wel eens een keer gehoord wanneer je een helpdesk belt. Bedrijven doen dit vaak om zo hun medewerkers te trainen om voor meer situaties voorbereidt te zijn. Dit allemaal natuurlijk zodat alles nog sneller en vlotter verloopt.

Nu kan je je afvragen of je dat als klant wel zo fijn vindt. In dit soort gesprekken worden namelijk vaak persoonsgegevens en/of privé situaties vermeld. Deze gesprekken hebben bedrijven dan en worden misschien wel geluisterd door honderden medewerkers. Jouw privacy volledig in het open. Gelukkig wordt je als klant beschermd door de AVG.

Onder de AVG zijn er strenge regels als het gaat om call recording. Zo is de bovenstaande melding verplicht met ingang van de AVG. Ook moet een bedrijf hun bewaartermijn voor gesprekken wettelijk kunnen rechtvaardigen. Ook dient een bedrijf je te informeren mochten deze gegevens gelekt worden. Al deze regels om er zeker van te zijn dat je weet wat er met uw gegevens gebeurd.

Niet alleen voor bedrijven veranderd de situatie, maar ook voor jou. Zo kan je onder de AVG ten alle tijden data opvragen die een bedrijf over jou heeft vastgelegd. Ook kan je verzoeken om alle data die een bedrijf over jou heeft verzameld te verwijderen. Een uitzondering op deze regel zijn financiële instellingen die onder de MiFID II regulering vallen.

Wanneer het dus op call recording aankomt, ben jij in controle over wat er gebeurt met het gesprek. Wil je niet dat het gesprek wordt opgeslagen? Dan kan je dus verzoeken of het bedrijf het gesprek wilt verwijderen. De controle over jou privacy ligt dus ook bij jou in de handen, zoals het hoort.